MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

SUBMISSIONTO THE
SENATE INQUIRY INTO MEDIA DIVERSITY



MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Committee Secretariat

Senate Standing Committees on Environment and Communications
PO Box 6100

Parliament House

Canberra ACT 2600

16 November 2021
Senators,

On 28 October 2021, tens of thousands of Australians joined together to launch
Australians for a Murdoch Royal Commission, the official campaign tasked with
advancing the objectives of the Petition launched by Kevin Rudd last year, which was
signed by more than half a million people.

| was honoured to be appointed as the organisation’s inaugural National Director.

I intend to be the organisation’s only National Director, steering the widespread and
deeply felt public support for comprehensive reform and securing the announcement
and commencement of a Royal Commission to ensure the strength and diversity of
the media in Australia.

As Petition EN1938 stated, this Royal Commission should focus in part on the
monopoly power of News Corporation, Fox Corp, and the other media holdings of the
Murdoch family in Australia. This would not be the sole remit of the proposed Royal
Commission, which would also include the ownership concentration of tech
monopolies, Google and Facebook, other private media outlets, Nine Entertainment
and Seven West, as well as public broadcasters, the ABC and SBS.

Australians for a Murdoch Royal Commission believes that a media landscape, made
up of diverse news publications and professional journalists who are empowered to
investigate fearlessly and report truthfully, is essential to any functioning democracy
and fair society.

I note that News Corporation has campaigned against your Inquiry and attacked its
legitimacy. It has been described as “tokenistic” and a “witch hunt” among other
epithets. You might consider this as just one example of the Murdoch media’s post-
truth campaign tactics — attacking opponents, drawing false equivalencies and
attempting to delegitimise all forms of independent scrutiny — and, perhaps more
damningly, missing the irony.

The fact that News Corporation campaigns so strongly against a Royal Commission
begs the question: why is News Corporation so frightened of scrutiny? Your inquiry
has begun to scratch the surface of that question.

Even while you have conducted your investigations, carefully considering thousands
of submissions and calling expert witnesses, News Corporation has continued to
abuse its monopoly power.



MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

For the benefit of the Committee’s enquiries, Australians for a Royal Commission has
compiled a snapshot of these abuses by the Murdoch media as well as other matters

that the Committee may not have been able to investigate given limited time and
resources.

Australians fora Murdoch Royal Commission looks forward to this Committee’s report.

Sally Rugg
National Director
Australians for a Murdoch Royal Commission



MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

ABUSES OF MONOPOLY POWER &
MISINFORMATION

19 FEB —16 NOV 2021

Killing regional news under the cover of COVID-19

19 February 2021
In Michael Miller’s appearance at the Senate Inquiry, he stated:

We are committed to investing in journalism, investing in communities and
continuing our role, as all media do, in covering debate, going to the heart
of issues and serving grassroots, and often that does involve asking tough

guestions.

This is not in keeping with News Corporation’s efforts, throughout this pandemic, to
undermine regional news despite record profits. While News Corporation has pleaded
its inability to facilitate local news, its financial results expose this argument entirely.
According to financial results posted this month, News Corporation’s first quarter
earnings are as follows:

e Net profit of $US267 million in 3 months (Q1, FY21-22), up from $US47 million
in the previous year,

e Revenues of $US2.5 billion, up 18% on the previous year;
e Earnings (EBITDA) of $410 million, up from $268 million the year prior.

¢ News Media Bargaining Code revenue “clearly into nine figures” annually.

News Corporation was built on rural and regional Australia but the company is now
turning its back on country communities.

On 29 March 2021, it was reported by the ABC that News Corporation had written to
select newsagents, informing them it would no longer provide physical copies of its
newspapers after September 2021. One newsagent described the move as “another
nail in the coffin in the west,” confirming that "[they don't care about us west of the
[Great Dividing Range]."

This move combines with News Corporation’s destruction of 112 regional titles—
discontinuing them or moving them wholly online—to create a news vacuum. News
Corporation claimed many of these titles would continue online, but many have now
been shutdown or nominally subsumed into metropolitan websites like the Daily
Telegraph.


https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/news-corp-records-profit-thanks-to-foxtel-as-rea-defies-lockdowns-20211105-p596cl#:~:text=News%20Corp%20has%20delivered%20a,reached%202.1%20million%20paid%20subscribers.

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

This occurred despite the company’s promise in 2016 that the acquisition of APN
newspapers marked “a commitment to vibrant newspaper operations that make
strategic sense”.

These closures, executed under the cover of the dominant news story of COVID-19
throughout mid-2020, form part of News Corporation's dangerous expansion into the
regions through their Sky News Regional television offering.

News Corporation is known for its assiduous oversight of mergers and acquisitions. It
is almost incomprehensible that the devastation of local news was not premeditated,
or at least considered, in the process of valuing Australian Provincial Newspapers.

ACCC Chair Rod Sims, has testified that he did not perceive a monopoly problem in
green-lighting this acquisition. Before this Inquiry, he staggeringly argued that the
ACCC'’s analysts had managed to prove that News Corp and APN operated in different
markets. We were surprised to see Mr Sims present this as, apparently, a serious
argument. The questions that follow are obvious:

e How can two newspapers with competing products on the same retail shelves
operate in separate markets?

e How can a news company legally acquire a competitor, only to seek to
eliminate its primary asset two years later, and these decisions not be fully
scrutinised?

e How can the overnight disappearance of local news sources in Australia occur
on the watch of a properly empowered and well-run competition watchdog?

We believe these perverse regulatory decisions speak for themselves, and illuminate
the ACCC'’s failure of judgement where media concentration is concerned.

Timeline: News Corporation’s Change of Heart

Two major events took place immediately before News Corporation abandoned the
sale of regional newspapers in favour of shutting them down:

1. The Government began formulating the News Media Bargaining Code; and
2. The COVID-19 pandemic intensified.

e December 2016 — ACCC approves News Corp’s formal takeover of Australian
Provincial Newspapers (APN) (link)

e 2018 — News Corporation begins “testing” a restructure which would move
community print publications to digital-only (link)


https://www.smh.com.au/business/companies/news-corp-gets-green-light-to-buy-apn-20161208-gt6l3j.html#:~:text=The%2520Australian%2520Competition%2520and%2520Consumer,more%2520than%252030%2520news%2520websites.
https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/news-corp-regional-community-papers-face-digital-only-future-20200512-p54s0s

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

e September 2018 — News Corporation suspends its planned ‘auction’ of
regional publishing assets (link)

e 11 March 2020 — World Health Organisation announces COVID-19 is a ‘pandemic’ (link)

On 20 April 2020, the Government asks the ACCC to develop a mandatory code of conduct to
for bargaining between Australian news media businesses and digital platforms (link), after a
long-term campaign spearheaded by News Corporation (link)

e 10 May 2020 — News breaks of advanced talks whereby News Corporation would sell regional
newspapers and publishing assets to ACM (link)

By 12 May 2020, a total of 6,964 cases are reported in Australia, including 97 deaths.
Approximately 18 new cases per day (link)

e 12 May 2020 - Sources speculate News Corp is considering instead a ‘restructure’ of its
assets which will involve digital-only editions and job cuts (link)

e 28 May 2020 — News Corp announces it will cease printing 112 community and regional
newspapers, transition 76 to digital-only and close down 36 titles altogether, with hundreds of
journalism jobs axed (link)

e 31 July 2020 — ACCC released a draft media bargaining code for public consultation (link)

e November 2020 — News Corp launches another round of job cuts, losing 25
editorial staff, on top of 500 journalists and photographers lost that year (link)

e March 2021 — News Corp ceases distributing newspapers across large parts
of QLD (link)

e April 2021 — News Corp merges 20+ regional news sites with capital city
mastheads (link)


https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/news-corp-halts-regional-publishing-auction-awaits-merger-of-nine-and-fairfax-20180902-h14ts3
https://www.theguardian.com/media/2020/nov/27/news-corp-australia-cuts-more-jobs-at-end-of-brutal-year-for-media
https://mumbrella.com.au/news-corp-to-cut-newspaper-distribution-across-regional-queensland-676048
https://www.theguardian.com/media/2021/apr/29/news-corp-australia-merges-more-than-20-regional-newspapers-with-capital-city-mastheads
https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
https://www.accc.gov.au/focus-areas/digital-platforms/news-media-bargaining-code
https://www.bbc.com/news/world-australia-56410335
https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/catalano-in-talks-to-buy-news-corp-regional-business-20200510-p54rhe
https://www.health.gov.au/resources/publications/coronavirus-covid-19-at-a-glance-12-may-2020
https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/news-corp-weighs-up-regional-and-community-restructure-or-sale-to-acm-20200511-p54rw3
https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/news-corp-print-closures-leave-regional-media-on-life-support-20200528-p54x7m
https://www.accc.gov.au/focus-areas/digital-platforms/news-media-bargaining-code

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Response to the Senate Inquiry’s first public hearing
19 February 2021

Murdoch’s Executives, Michael Miller and Campbell Reid, fronted the Inquiry to defend
News Corporation’s name. They claimed:

e News Corporation does not engage in character assassination;

e News Corporation outlets are editorially independent, publishing their own
views; and

e News Corporation does not centrally exert influence on news or opinions
presented.

Within hours of the close of the Senate Inquiry, the full line-up of Sky News presenters
mounted an identical editorial line against its critics at the Inquiry. In the linked video
clip, presenters and contributors Chris Kenny, Rita Panahi, Cory Bernardi and Gideon
Rozner are seen to take on a uniform ad hominem attack on the petition’s half-a-million
signatories, as well as Mr Rudd himself, rather than to debate the serious concerns
held by these Australians.

No less than eight publications could be seen advancing the identical argument on
scrutiny of news ownership in Australia. Against this backdrop, of identical articles
across the nation, supported by online articles and the largest news media outlet on
YouTube in the country, there is no doubt as to the centralisation of News Corp’s
reporting and editorial.

Picture of diversity’
I orfire sews sres

NTQNéWs

mmmmtomqhm
Rudd's claims about ¢



https://twitter.com/MrKRudd/status/1362890908874674180
https://twitter.com/MrKRudd/status/1362890908874674180

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Doubly, these articles level a critique not against the arguments put to News
Corporation about concentration, bias, disinformation and political power, but instead

seek to vindicate a broader prejudice against the proponents of this petition.

AT L3AsT,
Som<¢ BALANCED

72 DAILY. WIRE # SN A 4 ‘i“
kE‘;IN gt s 4 = e REPORTING

RupD

Wt TRIBuNE

RUDD

756
&3
E 4

SENATE
(NGQUIRY
|

s
b E 1A Cand

KevIN
RuUDD
e m:‘:

/"__-

KeviN IN Heave | /7 .z

Australians are deeply concerned about the state of the media. These concerns
range from alleged bias in public broadcasting to the increasing concentration of

commercial media.

This committee has heard a range of opinions on the urgency of a Royal
Commission to address this public concern. But News Corporation stands alone in
pursuing an organisation-wide campaign to chill public debate on this topic.



MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

“Proactively approaching” The Australian for an article
19 February 2021

Within two hours of Kevin Rudd’s first appearance at the Senate Inquiry, News
Corporation’s Executive Chairman, Michael Miller, made the false claim in his
testimony that Rudd “proactively approached” his company to write an article about
China in the week prior.

This was a patently false statement used to support Mr Miller’'s claim that News
Corporation provides equal and impartial coverage to experts who may not accord
with the editorial line.

The relevant essay was published in the US magazine, Foreign Affairs. Alan Howe, a
journalist at The Australian, received an alert from Mr Rudd via a mailing list of
hundreds of journalists and experts in the global policy community. Mr Howe asked
Mr Rudd twice by email and then by text message whether The Australian could
publish an extract of this essay. In a subsequent phone conversation, Mr Rudd
indicated that there was nothing stopping The Australian, because he considered the
essay was now in the public domain.

Mr Miller would no doubt be aware of this, as the article’s provenance was clearly
noted at the bottom of the extract. Despite this fact being brought to the company’s
attention, Mr Miller has not corrected his evidence.


https://foreignaffairs.com/articles/united-states/2021-02-05/kevin-rudd-usa-chinese-confrontation-short-of-war
https://foreignaffairs.com/articles/united-states/2021-02-05/kevin-rudd-usa-chinese-confrontation-short-of-war

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

The News Media Bargaining Code is failing smaller publishers
16 March 2021

On 16 March, News Corporation announced it had concluded deals for payments by
Facebook, Google and Apple in exchange for publicising their content. As the Petition
noted, emerging online monopolies are a problem. However, this Bargaining Code has
failed to deal with the unbridled market power of the US media company, News
Corporation, which has boasted that this deal followed “the fervent, unstinting support
of Rupert and Lachlan Murdoch, and the News Corp Board”.

On earnings calls with the company’s shareholders, News Corporation’s Robert
Thomson has boasted that these arrangements are delivering revenue for his
company “clearly into nine figures” every year. The fact that the power of the Australian
Parliament was used to obtain this money, but that Australian voters are not told
exactly how much or on what terms, should be of deep concern.

While Murdoch and shareholders profit from these rules, even medium-sized outlets
are still struggling to negotiate with digital platforms, as reported by the Financial
Review. The Guardian Australia and Country Press Australia only announced their
deals with Facebook on Friday 2 July 2021, almost four months on from News
Corporation’s profitable deal being concluded. Today, the Conversation and SBS still
are just two examples of companies yet to secure their respective deals. Despite News
Corporation’s insistence that by negotiating for such deals it was aiding competition
— an objective squarely outside Murdoch’s cut-throat and monopolistic modus
operandi — small and regional publishers have expressed concern about being
sidelined by these digital offerings, which focus on a centralised or national ‘news
feed, anissue highlighted by the Financial Review.

This compounds the problems faced by smaller publishers in print, who have reported
that they have been subject to predatory market conduct by News Corporation either
through access to printing presses, undercutting their advertising markets or other
efforts to squeeze new entrants out of the market.

Further, the timing of the News Media Bargaining Code reform — when the Australian
discourse focused squarely on the COVID-19 crisis — was curious: the directive from
the Australian Government to the ACCC to develop a ‘mandatory code of conduct’
occurred on 20 April 2020; the ACCC completed its draft legislation just three months

later, on 31 July 2020.

Andrew Jaspan, co-founder of the Conversation and previously editor of The Age, was
“in the room” with the ACCC and media organisations during the design phase. He
has explained that News Corporation was “driving the whole thing” and it was adopted
by the government “as a payback to News Corp”.

10


https://www.nytimes.com/2021/03/16/business/media/news-corp-facebook-news.html
https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/accc-boss-welcomes-guardian-and-country-press-facebook-deals-20210702-p586bg
https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/accc-boss-welcomes-guardian-and-country-press-facebook-deals-20210702-p586bg
https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/accc-boss-welcomes-guardian-and-country-press-facebook-deals-20210702-p586bg
https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/facebook-news-product-may-not-work-for-regional-publishers-20210328-p57eoo
https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/facebook-news-product-may-not-work-for-regional-publishers-20210328-p57eoo
https://www.accc.gov.au/focus-areas/digital-platforms/news-media-bargaining-code
https://www.accc.gov.au/focus-areas/digital-platforms/news-media-bargaining-code
https://www.accc.gov.au/focus-areas/digital-platforms/draft-news-media-bargaining-code
https://www.accc.gov.au/focus-areas/digital-platforms/draft-news-media-bargaining-code
https://twitter.com/dylanlindgren/status/1353650070143389696
https://twitter.com/dylanlindgren/status/1353650070143389696

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Potential News-Gambling cross-subsidisation
17 March 2021

Rumours have emerged that Lachlan Murdoch’s Fox Corp, sister organisation to News
Corporation, is considering a market entry into the Australian gambling market, either
through an acquisition of Tabcorp’s relevant business units or by the organic entry of
Fox Bet (registered in Australia in September 2019).

Such a market entry could create troubling synergies between Fox Corp and News
Corporation, which could extend to preferential advertising treatment or leveraging the
customer bases of News Corporation to encourage gambling using services like
Foxtel, Kayo & Fox Sports.

As reported by The Economist in 2017, Australia labours under the largest gambling
losses in the world. The potential for these synergies between a media monopoly and
a large gambling interest in Australia is a live risk, particularly without watchful scrutiny
of some kind.

Presently, the prime national watchdog is the industry group, Responsible Wagering
Australia, which maintains a membership model that does not include Tabcorp, News
Corporation or Fox Corp. Nick Minchin, a regular guest on Sky News Australia
programmes, is both Chairman of Responsible Wagering Australia and a member of
the Foreign Investment Review Board.

11


https://www.smh.com.au/business/companies/lachlan-murdoch-s-fox-corp-circles-tabcorp-20210317-p57bfw.html
https://search.ipaustralia.gov.au/trademarks/search/view/2035792?q=fox+bet
https://www.economist.com/graphic-detail/2017/02/09/the-worlds-biggest-gamblers

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Publishing Businesses

29 March 2021

In one calendar week, News Corporation announced the acquisition of two publishing
houses: Houghton Mifflin (approx. US$349 million) and Investor’s Business Daily
(approx. US$275 million).

This adds to News Corporation’'s extensive publishing business which already
includes one of the world’s largest English language publishing companies, Harper
Collins. Through the expansion of its publishing operations, News Corporation says
that it is challenging “emerging monopolies [which] threaten the creative marketplace”.

This exposes the hypocrisy in News Corporation’s position, that the internet has now
invalidated concerns about monopolisation in news media; surely, if monopolisation is
occurring in book publishing, where there are four major publishers, it can also occur
in the much more concentrated market of news publishing.

The Murdoch logic appears to be: the ability to launch a start-up online news service
has negated concerns about monopoly in news, yet the existence of niche publishing
houses does not negate concerns about monopoly in books. Just as this logic is
flawed, so too is News Corporation’s contention that the internet has eliminated the
problem of monopoly in our news media.

12


https://abcnews.go.com/Business/wireStory/houghton-mifflin-shedding-consumer-books-349-million-76746986
https://abcnews.go.com/Business/wireStory/houghton-mifflin-shedding-consumer-books-349-million-76746986

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

The fake ‘Trump story you’ve never heard of’ on YouTube

31 March 2021

Even today, Sky News Australia’s millions of viewers have access to a flatly
discredited YouTube clip from the Daily Telegraph’s political editor, James Morrow:

This is the most important Trump story you never heard”* Morrow
2.6 million views, 19.3 thousand comments, 21 March 2021

On 31 March 2021, the ABC’s Media Watch exposed this clip for falsely reporting and
misconstruing a correction made by the Washington Post over an article relating to
Donald Trump and his phone call directing an election investigation official to ‘find the
fraud’; the corrections stated that, while Trump made the phone call, he actually
asserted that she would find “dishonesty” there and she had “the most important job
in the country right now”. In fact, Morrow rubbished the wrong article entirely, alleging
that Trump did not say to the Georgia Secretary of State “I just want to find 11,780
votes”. He did. Morrow is seen to polemicise against the ‘left-leaning media’ over an
entirely factual story.

Instead of taking action on this flagrant misreporting, Sky News’s digital team has not
deleted the video or even the insufficient but at least platitudinous act of including a
correction.

This demonstrates Sky News’'s freedom within News Corporation to misreport,
propagandise and disinform its captive audience with misplaced outrage and false
information. There is a lack of editorial accountability in this operation which ACMA
has declined to mandate, or even to investigate.

13



MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

The deletion of news stories: The Chaser’s Fairy Bread
16 April 2021

On 16 April 2021, the Murdoch media launched a company-wide crusade against a
fake campaign to “cancel fairy bread”, citing 1000 signatures on a petition. The
campaign was a joke, created by social media staff at The Chaser.

Within hours of The Chaser launching the petition on Change.org (a platform that
facilitates members of the public in creating petitions on any issue they care about), at
least nine News Corporation outlets had reported on the petition’s “call to change the
name” of “one of Australia’s favourite party foods”.

Not one journalist from any of these publications contacted Change.org to verify the
legitimacy of the petition or ask staff to connect them with the “petition starter” (a fake
profile “Alexis Chaise” was named after a popular piece of furniture., with her profile
image from ‘ThisPersonDoesNotExist.com’). These facts are known to Australians for
a Murdoch Royal Commission because our National Director was, at the time,
change.org Australia’s Executive Director.

It is extremely unusual for an online petition to garner widespread, completely
unsolicited media coverage within hours of its launch, especially with so few
signatures.

Very soon after the stories were published, it was brought to News Corporation’s
attention that there was no such campaign, and the stories were removed. However,
News Corporation chose to remove the stories without clarification or a note from
editors. Unlike the ABC, which has a significantly smaller reach than News
Corporation’s combined arsenal of outlets, no ‘Corrections and Clarifications’ are
widely publicised. Thousands of Australians, by the time of deletion, were led to
believe that the fabled ‘culture warriors’ described by the Murdoch media actually exist.

7\ O
~\ L

L
Australia =1 S *

Call to change name of beloved
Aussie food

ANL e Y W

*
Vel

-
4 A petition to change the "outdated and offensive" name of one of

'_;-';J' Australia's favourite party foods has gained over 1000 signatures.

1 According to a new change.org campaign, fairy bread should be no longer - with
the petition's creator declaring that the term 'fairy’ "has been used to belittleand
ad 1 oppress others”.

children’s food is hensible,” they wrote.

P

% “The fact that Australians in 2021 are still using this word in the name of a Y X -5
£

MurdochRC.com

14


https://www.youtube.com/watch?v=7EaTNuqwQW4
http://change.org/
http://change.org/
https://www.abc.net.au/news/corrections/

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

First, this story was given full coverage even in the ‘localised’ bulletins described by
News Corporation. Apparently, a petition of 1000 signatures was ‘hyper-local’ news of
concern for, at least:

e News.com.au

e SunshineCoastDaily.com.au

e FraserCoastChronicle.com.au
e News-Mail.com.au

e WarwickDailyNews.com.au

e DailyMercury.com.au

e NorthernStar.com.au

Other leading News Corp mastheads carried the article, including the Herald Sun and
The Australian’s news feed. According to The Chaser, it took a full four hours for the
story to be deleted. Some of the more public ‘feed’ stories (covering the story in sum)
were amended with the addition: “—which appears to be satirical—".

According to The Chaser, the news story was subsequently covered across the
broader media apparatus, including the DailyMail, LADbible, the ABC included the
story in their morning drive radio bulletin. No apology or correction was provided to
readers for ventilating blatantly false information.

Multiple comments on the petition even claimed they were directed to the petition by
the Chaser; Ben Fordham on 2GB had already exposed the prank within 24 hours.
Even so, News Corporation either knowingly ran false information or failed to conduct
basic research on a story that received national coverage on Australia’s largest news
platforms.

This saga should trouble Senators not solely because it demonstrates the decline of
journalistic standards or the lack of fact-checking in Australia’'s news media monopoly.
It should trouble Senators because it demonstrates the propaganda model of News
Corporation in pursuit of its profitable ‘culture war’, which chiefly aims to stoke outrage
by singling out obscure examples of ‘culture war’ or ‘wokeness’, seeking to outrage
ordinary viewers by citing the extremes of social groups and misrepresenting them as
a well-resourced and organised cultural front. This is the business model of counter-
culture, which is only sustainable by severely weakening editorial standards and
deliberately infusing a cultural narrative in the company’s news reporting.

Most importantly, it should trouble Senators because, within four hours, four non-News
Corporation outlets and the national broadcaster were publicising fake news without
conducting their own fact checking. This demonstrates the abuse of status. While this
was an entirely false story—a choice prank on the Murdochs, if ever there was one—
consider the scale and cultural impact of stories which are not pranks, but which are

15



MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

hyperbolised, misreported or utterly fabricated stories left to seep into the rest of our
media coverage.

This story is not an anomaly. Two weeks later, the international News Corporation
media machine was exposed for having “ordered” a journalist to write a malicious fake
story about Kamala Harris which she knew to be false, which was subsequently
ventilated in the Australian media by Sky News. Similarly, Fox News knowingly ran a
false story suggesting Joe Biden would legislate to impose strict limits on red meat
consumption. While a short correction was subsequently made, the story was seen to
echo around the US media and still exists as an unspoken cultural reference point for
future news stories used as ‘signals’ to the Fox News base. Closer to home, Murdoch’s
Daily Telegraph refused to correct the record or apologise for publishing false claims
about the death of a veteran, despite serious concerns expressed by the veteran’'s

family.

This, Senators, should trouble you.

To quote The Chaser:

You can still buy almost any Dr Seuss Book. Lola Bunny didnt get
a breast reduction. And basically every gay rights group came out
and said they have no problem with the Golden Gaytime. Oh, and
Mr Potato Head? Still Mr Potato Head! They just changed the box.

_0'0_ news.com.au @
‘s 26m -9

There's a petition to change the name of one of
Australia's favourite party foods, fairy bread
because apparently the word “fairy” is
‘oppressive’.... See More

ALLSTO CHANGE'NAME OF
BELOVED AUSSIE FOOD

16


https://www.businessinsider.com.au/new-york-post-reporter-resigned-says-ordered-false-story-migrant-2021-4
https://twitter.com/MrKRudd/status/1387567657059176451
https://edition.cnn.com/2021/04/26/politics/fox-john-roberts-red-meat-biden/index.html
https://twitter.com/MrKRudd/status/1387668470423187459
https://twitter.com/MrKRudd/status/1387668479218655232
https://twitter.com/MrKRudd/status/1391961325358616577
https://twitter.com/MrKRudd/status/1391961325358616577

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Fox News’s endorsement of the Neo-Nazi ‘Great Replacement ’Conspiracy
Theory

10 April 2021

The Anti-Defamation League (ADL) is a leading Jewish-led organisation that was
founded in 1913 in response to an escalating climate of antisemitism and bigotry. It is
non-partisan, having given Rupert Murdoch an International Leadership Award for his
campaigns against antisemitism in 2010.

On 10 April 2021, the ADL’s chief executive Jonathan Greenblatt wrote personally to
Lachlan Murdoch over comments made by Tucker Carlson live on air, Fox News'’s top-
rating presenter.

Carlson had said: “I know that the left and all the gatekeepers on Twitter become
literally hysterical if you use the term ‘replacement’ ... if you suggest that the
Democratic party is trying to replace the current electorate, the voters now casting
ballots, with new people, more obedient voters, from the third world. But they become
hysterical because that's what's happening, actually. Let's just say it. That's true.”
Carlson added: “Every time they import a new voter, | become disenfranchised as a
current voter.”

These comments were also broadcast in Australia via Foxtel.

Mr Greenblatt called for Tucker’s resignation on the basis that his propagation of the
“Great Replacement Theory” co-opts white supremacist motifs to signal that “the white
race is in danger”. He explained that the mainstreaming of such a theory is dangerous
and cited examples of mass shootings, including by an Australian national in an act of
terrorism in Christchurch, New Zealand, as being driven by this ideology.

Instead of apologising and removing Carlson from the air, Murdoch argued — in
defiance of Carlson’s own words in his own broadcast —* that Mr Carlson decried and
rejected replacement theory”.

Lachlan Murdoch is entitled to employ whomever he wants to employ within the law.
However, those employees are not given license to broadcast racist, antisemitic or
white supremacist content with impunity. Lachlan Murdoch acts in defiance of
evidence when he pretends that his outlets have done no such thing. Carlson also
cast dispersions against critics, calling them “hysterical ... hyper-aggressive liars”.

As Senators have noted, Sky News Australia provides a platform to proponents of the
“‘Great Replacement” theory like Lauren Southern and heavily promotes the
appearance of such guests to their audience. By News Corporation’s political tactics,
they have told this Committee that “Opinionated people appear on Sky News, their
opinions are their own." This dismissive public spin, which betrays recklessness,
masks a sinister internal strategy to normalise extremist propaganda as “political
debate” in the Australian mainstream. This kind of extremist propaganda may be
marketed as simply “unfashionable points of view” or “controversial opinion” by News

17


https://twitter.com/JGreenblattADL/status/1380528052061544455
https://www.theguardian.com/media/2021/apr/13/tucker-carlson-fox-news-murdoch-anti-defamation-league
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/aug/10/lauren-southern-is-on-the-comeback-trail-and-australian-conservatives-are-all-too-happy-to-help

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Corporation editors, but it is becoming a serious concern among our national security
organisations, particularly ASIO.

Far-right extremism accounts now for 50% of Australia’s domestic _counter-terrorism
caseload, up from 40% in 2020, from just 15% in 2016 according to senior officials.
Far-right terrorism investigations have increased by a staggering 750% in 18 months.
This is an unconscionable and chronically under-reported national security challenge,
the drivers and symptoms of which News Corporation, our dominant media monopoly,
does little to contend with.

As reported by Media Matters, a US progressive lobby group, the white nationalist
community were thrilled by this ringing endorsement and mainstreaming of their racist

and vitriolic ideology.

Since then, and as a marker of truth decay in respect of the Murdoch media, when the
ADL'’s calls were later raised with Tucker Carlson in September 2021 in response to
his antisemitism broadcast on SKY News Australia, he had a simple retort on the
record: “Fuck them”.

Below is one example of Carlson’s comments being celebrated by white supremacists
online, as reported by Media Matters:

Jonathan Greenblatt says that when whites speak out
against mass immigration it's anti Semitic. So basically
admitting that immigration and demographic
replacement is a Jewish funded agenda.

On top of that, he is trying to shut down Tucker Carlson
because Tucker is telling the truth about white
replacement. You are being replaced, white man. They
want you gone so they can create a world of low IQ
workers who won't resist their conquest for global
financial domination. And in the words of Jewish activist,
Barbara Spectre: "Jews will be at the center of it."

Remember, when you speak about white replacement,
it's anti Semitic. When jews or any other minority
advocate for it, it's "progress."

18


https://www.sbs.com.au/news/australian-far-right-terrorism-investigations-have-increased-by-750-per-cent-in-18-months/92499dcc-9f00-44e4-bfcf-2a9dcc93726d
https://www.sbs.com.au/news/australian-far-right-terrorism-investigations-have-increased-by-750-per-cent-in-18-months/92499dcc-9f00-44e4-bfcf-2a9dcc93726d
https://www.theguardian.com/australia-news/2020/sep/22/asio-reveals-up-to-40-of-its-counter-terrorism-cases-involve-far-right-violent-extremism
https://www.sbs.com.au/news/australian-far-right-terrorism-investigations-have-increased-by-750-per-cent-in-18-months/92499dcc-9f00-44e4-bfcf-2a9dcc93726d
https://www.mediamatters.org/tucker-carlson/white-nationalists-praise-tucker-carlsons-full-embrace-their-replacement-conspiracy
https://www.theguardian.com/media/2021/sep/25/tucker-carlson-fox-news-anti-defamation-league
https://www.theguardian.com/media/2021/sep/25/tucker-carlson-fox-news-anti-defamation-league

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Expansion of Fox News in Australia
11 April 2021

On 11 April 2021, the Sydney Morning Herald reported that the Murdoch media will be
expanding Fox News to a wider Australian audience through an incoming low-cost
streaming platform called Newsflash (now ‘Flash’). While News Corp would not
confirm this in the article, the article cited Australian trademarks for ‘Fox News
International’ on 1 February 2021.

It is still early days for Flash, but it is clear that it will be a platform that intends to
deliver radical opinion content in the mode set out elsewhere in this submission. As
evidence of this, consider that when Alan Jones was dropped from Sky News amid
controversies over his frequent broadcast of conspiracy theories about the pandemic,
fabrications about vaccines and dangerous, widely condemned medial disinformation,
Sky News Australia executive Paul Whittaker offered him his own program that would
solely broadcast on Flash.

This Committee has been unable to assess the ramifications of Flash, and this should
be further considered by a Royal Commission.

19


https://www.smh.com.au/business/companies/are-the-murdochs-preparing-to-unleash-fox-news-on-australia-20210410-p57i3t.html?utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1618136962
https://mumbrella.com.au/alan-jones-snubs-sky-news-offer-for-new-timeslot-711675

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Disinformation is ‘comment’
17 May 2021

Murdoch papers are routinely seen to skirt the already lax standards of the Australian
Press Council. One such example includes this piece by The Australian’s Engagement
Editor, Jason Gagliardi, on 17 May. Gagliardi has not published an article since.
Gagliardi’'s column remains on The Australian’s website, still propagating
disinformation on the public record.

Among Gagliardi’s utterly false claims, he ventilates the immediately
disprovable talking points advanced by selected readers:

e “On 21 Dec 2008, Kevin Rudd announced how his Housing Minister Tanya
Plibersek and Infrastructure/Planning Minister Anthony Albanese were going
to make homelessness history.”

e “...Shorten was going to take their utes away...”

e “Labour (sic) ... quite a few years ago they spent $15m and built 5 houses...’

e “...The last Victorian budget included funding to buy 12,000 commission
houses and now Albanese wants to borrow money to buy 30,000.”

e That Anthony Albanese’s Budget Reply promised to put nurses, police and
emergency services workers in social housing.

e “...Keven Rudd (sic) did cheap accommodation for our university students but
all the rich overseas students got them.”

Gagliardi's weekly comment is just one example of News Corporation disguising
outright disinformation as ‘opinion 'and ‘commentary ’in an apparent attempt to subvert
Press Council enforcement actions, which are known to be more difficult than for news
reports, even where overarching factual errors and omissions are concerned. This is
bolstered by the Press Council’s notoriously slow complaints process and its infamous
under-resourcing.

So inadequate is the Press Council that the Media, Entertainment & Arts Alliance is
withdrawing from its ranks and even News Corp’s commentator, Andrew Bolt, who has

20


https://www.theaustralian.com.au/commentary/youve-got-the-people-of-australia-all-wrong-albo/news-story/761671d47757793c59539a41472076c3
https://mumbrella.com.au/meaa-announces-intention-to-withdraw-from-australian-press-council-678904

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

the most to gain from a defective self-regulation scheme, made a point of publicly
scoffing at the Press Council’'s attempt to consider his thinly-veiled racial dog-whistles.

When Gagliardi was exposed for publishing obviously false information as the

supposed “cream” of subscribers ‘comments and collate them for special “honour” as
“solid arguments”, he retorted as follows:

jason gagliardi ve
@jasongag

Replying to @MrkKRudd

Actually we don't call it news Kevin. It's clearly labeled
as comment. But go you.

8:09 AM - May 13, 2021 - Twitter for iPhone

_ jason gagliardi @jasongag - 5h ser
‘ Also a bit rich to moan about confirming biases to your echo chamber of
acolytes and anonymous keyboard warnors.

Q 1 0 Q 1 g

Kevin Rudd complained to the Press Council in May 2021 but, as a testament to the
Press Council’s lack of capacity, this complaint was not registered until his office
contacted the Council for an update in November.

As the complaint set out, the notion that, by marking articles as “comment”, a news
media editor can have free license to publish misinformation is outrageous. Itis not in
keeping with the Press Council General Principles.

21


https://mumbrella.com.au/andrew-bolt-wont-be-silenced-by-the-press-council-as-he-refuses-to-respect-proceedings-533740
https://mumbrella.com.au/andrew-bolt-wont-be-silenced-by-the-press-council-as-he-refuses-to-respect-proceedings-533740

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Welfare for billionaires: taxpayer grants and special legislation
17 May 2021

On 17 May 2021, the Auditor-General confirmed that they would investigate Australian
taxpayer funding to Fox Sports’ broadcasting arm as part of the 2021-22 annual audit
work program. This deal signals just a small part of the umbilical relationship between
the Murdoch media and the Liberal Government.

Other recent ‘special’ transactions and dealings worthy of investigation on
public interest grounds include:

e Fox Sports receiving $30 million in 2017 to cover women’s, niche and
community sport over five years which have since been marred by glitches.

e According to documents obtained under Freedom of Information, a further $10
million grant was offered to Foxtel during COVID-19 without a tender or any
undertaking on how it would be spent. Another $7.5 million was also fast-
tracked under an existing grant. At the time, the government was spruiking
financial support for struggling families and small businesses.

e On4 June 2021, the Financial Review reported on the Government’'s move to
legislate lower Australian screen content obligations for Foxtel at a time where
Australian entertainment & production needs an immense financial boost.

e News Corporation’s entrenched tax avoidance behaviour.

¢ While News Corporation has benefited from excess funding and
uncompetitive grants, the contemporaneous cuts made to the ABC.

22


https://www.theage.com.au/politics/federal/40-million-fox-sports-grant-on-auditor-general-s-radar-20210517-p57sog.html
https://www.theguardian.com/media/2021/feb/03/australias-auditor-general-asked-to-review-40m-foxtel-grant-after-string-of-w-league-glitches
https://www.abc.net.au/news/2020-11-13/foxtel-given-$10-million-without-plan-to-spend-it-foi-reveals/12868704
https://www.afr.com/politics/federal/a-government-that-isn-t-really-in-control-of-anything-20210603-p57xno
https://thenewdaily.com.au/news/national/2018/05/15/abc-cuts-foxtel-womens-sport-grant/

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Rejoicing when a young woman is shot in the head
24 May 2021

In response to a factual news report on Sky News Australia about a UK Black Lives
Matter activist, Sasha Johnson, being shot in the head, supporters of the News
Corporation outlet were found openly celebrating the attack. These comments
included quoting the Australian terrorist who committed the Christchurch mosque
massacres in 2019.

This saga highlights the inability of tech monopolies like Google to monitor and curb
the rising trend of News Corporation content courting and encouraging right wing
extremists. The clip quickly rose through YouTube's algorithm, topping 200,000 views
& 9,000 comments, largely praising the shooter, mocking the victim or calling for more
violence.

Under bespoke digital distribution deals between the two companies, News
Corporation takes a profit for its role in courting and engaging groups like this, often
with campaigns that rely at least in part on disinformation.

Below are some of the ‘top comments’ which Google failed to monitor and which Sky
News declined to delete after being notified:

e “They belong to Africa...and that's where they must be bundled off to”
e “keep em coming...”

e “lt's a great day. There is a God in heaven!”

e “Excellent news. A palpable hit.”

e “finally, normal people standing up”

e “This is just the start of the fightback to return to normality.”

¢ “One down, many many more to go! Let's get those numbers up!”

e “damn, someone needs to work on their marksmanship.”

e “THANK YOU MISTER FOR YOUR SERVICE TO THE WEST!”

e “Now it's time to get the rest of them”

Senators will no doubt be shocked by these comments, but these remarks are a
window to the sort of worldview that is portrayed and advanced by Murdoch’s Sky
News. Daily Telegraph political editor James Morrow, for example, has described
Black Lives Matter as a “de-facto terrorist organisation” that is “controlled by the
Democratic Party” on Sky News.

23


https://www.theguardian.com/media/2021/may/27/thousands-of-youtube-comments-on-sky-news-australia-video-celebrate-blm-activist-being-shot-in-head
https://t.co/obcqzOLSLl?amp=1
https://www.skynews.com.au/australia-news/blm-is-a-democratcontrolled-defacto-terrorist-organisation/video/ee160bd3016bf29165bf5113a8d7f0f7

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

The deletion of news stories: Reporting on Harvey Norman’s JobKeeper rort
14 June 2021

On 14 June 2021, the ABC’s Media Watch programme exposed News Corporation for
pulling a story that was critical of Harvey Norman from across its news sites. While
non-Murdoch news outlets across the country reported on protests outside Harvey
Norman stores after the company was found to have taken millions from JobKeeper
to subsidise already record-high profits, they were quickly deleted from across the
News Corporation network. The articles originally reported that the company had
doubled its profits to $462 million at the height of COVID-19, while freezing workers’
wages and boosting executives’ pay. While sixteen of News Corporation’s online
publications ran a simple story replicating the company’s NewsWire story—including
five of its largest news websites—twelve of these sixteen sites soon deleted the
stories.

To this day, we can find no correction or update on any of these sites explaining the
deletion.

As Media Watch notes, Harvey Norman is Australia’s biggest advertiser, estimating
that the company spends $340 million in 2020 (three times as much as the second
largest advertiser, Woolworths). This includes widespread sponsorship of Sky News
programming and print publications. In the words of Sky News presenter, Paul Murray
on 14 October 2020:

Harvey Norman, absolutely close to our hearts. And we want
you to support them because not only do they support us,
they give us the opportunity to come here and do things like
this.

It should be noted that Nine newspapers have also received sizeable sums from
Harvey Norman for advertising. Even so, they have produced a number of articles
critical of the company’s unethical but seemingly legal abuses of the JobKeeper
system. Below you will see News Corp’s front-page advertising for Harvey Norman
across just one newspaper in the year to date.

24


https://www.theguardian.com/australia-news/2021/feb/26/harvey-norman-to-keep-22m-in-jobkeeper-despite-profits-doubling-to-462m-in-pandemic

MURDOCH

ROYAL
COMMISSION

Daily Telegraph

% NINE DUMPS
2 KILL CLAIM =5 ¢

HOT SUBSCRIBER DEAL. SCAN HERE FOR DETAILS |

&? ilyTelegraph
3 COKE CARTEl

Werefof

egraph

“EOF CASH s IASH
THE
| PaGES I-ILPIHSH .

Harvey Norman
MONTHS
INTEREST FREE

O NO DEPOSIT [ NO INTEI}EST e

ith 0 el mosthly payments mtd May 2026, Minimum fnanced

B BONUS &R, #°500

Harvey Norman

6 MONTHS MONTHS

6 INTEREST FREE

C1 NO DEPOSIT I NO IN REST
M

Wwith 60 equal monthly payments untl May 2026 <od amount $1000

@BONUS &7, $°500

INTEREST FREE
£ NO DEPOSIT ) eNMc? INTEREST

it 60 squal monthly peymests wth

=B BONUS &7, £°500

A solution for Everyone

1198
A

GHOST %
TRAM SHAM

6 MONTHS
INTEREST FREE

CI NO DEPOSIT I:I NO INTEREST
B

with 60 equal monthly payments.

BONUSE, £°500

[seGr cam| 2o i cAm ’75« GaFT CARD |

B COOKING WITH THE
WORLD'S BEST BRANDS

- Haxvey Norman
. campeELLTOWN

NEW
PREMIUM

Woman of substance

L‘Qﬁears for matriarch of Australian fashion ®

Harvey Norman
6 MONTHS

INTEREST FREE

O NO DEPOSIT EJ NO INTEREST o
1000.

T
FT #5500
1‘ g ARD|

MONTHS
INTEREST FREE
R ALNOINTER!

Yiily Telegraph
;ABDIICTION

?

MONTHS
INTEREST FREE

6

NO DEPOSIT CI NO INTEREST

Cl
with 60 squal monthly payme

i May 2624 Minkmam inanced smoun $1000

I ""5500

on ntorest Free”purchases

COOKING WITH THE
! WORLD’S BEST BRANDS

Werefor

dily Telegraph

“1 DOSE OF =
REALITY &

hmvu

6 MONTHS
INTEREST FREE

CI NO DEPOSIT [J NO INTEREST

ith 60 equal mosthly paymants ol

* ELECTRICAL
* COMPUTERS
* FURNITURE

\D sHOPSAFE | [E wow B »

5 SHOP SMART
Werefor

Daily Telegraph
MP mpg'%

: . * BEDDING
* FLOORING
* BATHROOM

COMPUTERS * FURNITURE * BEDDING
& TILES

FLOORING * BATHROOM & TILES
| @ swopsare | =

egraj

FREE 555527
murderer is
-/ FOLBIGG £

6 MONTHS
INTEREST FREE

CI NO DEPOSI’T CI NO INTEREST
iount $1000.

with 60 oqual monthly il March 2026, Wi fiea

ONUS ‘c’k‘{o #5500

250 GIFT CARD)| e

* ELECTRICAL
* COMPUTERS
FURNITURE

BEDDING
FLOORING

BATHROOM
& TILES

MONTHS

6 MONTHS
INTEREST FREE

INTEREST FREE

&

O NO DEPOSIT D NO INTEREST L

ith 60 oqual montly peymant

BONUS, £:500
I * ELECTRICAL

EL ] {
COMPUTERS * COMPUTERS
* FURNITURE

FURNITURE

BEDDING * BEDDING

FLOORING \ * FLOORING
* BATHROOM <=5 C g‘ATTIP:g;)QM

& TILES

NO DEPOSIT [J NO INTEREST

Minimum financod semount $1000.

£ SHOP SMART & sHop sare [ ove B .

25

* ELECTRICAL
* COMPUTERS
* FURNITURE
| * BEDDING
* FLOORING
* BATHROOM
& TILES

| STORES OPEN ““E!‘.!‘_'_1'._‘1‘,‘!_5_55315'_‘!91‘.""

NSW HOSPITALS ON SICK LIST SEE THE RANKINGS P6-9

Daily Telegraph
v y lelegrap

FOOTY 'LOVE
TRIANGLE ==

6 MONTHS
INTEREST FREE

o NO DEPOSIT D NO INTEREST
S o bt ook ot ameunt

= « ELECTRICAL
* COMPUTERS
* FURNITURE
* BEDDING
* FLOORING
* BATHROOM
& TILE

5 sHop swarT

1% sHop sare



MURDOCH

ROYAL
COMMISSION

CRASH PEST DUMMY: KOALA CAUSES CAR CARNAGE P50

DallyTel graph

Myshelvsnwﬂm’sawardfordvershy

60 INTEREST FREE

£l NO DEPOSIT CI NO INTEREST

60 sl mnthly pomests i Fabrary 2036, Minmm franced
[pLUS

SONUS ¢, °500

* ELECTRICAL * COMPUTERS * FURNITURE
* BEDDING * FLOORING * BATHROOM & TILES

[ swopsmarr | D swopsare | [ -

g VALE B0B
FULTON

~TeSaturday.
A

BONUS GIFT CARD’

51000

ON INTEREST FREE" PURCHASES

BONUS GIFT CARD’

51000

ON INTEREST FREE" PURCHASES

CORDNER: 'I'LL BE AS FEARLESS AS EVER » SPORT =
re for,

Diily Teleg

I'ovgn] Exclusive: HSC English exam Iree pass on grammar

7 SPELLING

6 MONTHS
INTEREST FREE

CI NO DEPOSIT D NO INTEREST
b M fnanced

with 60 squal momibly po

* ELECTRICAL » COMPUTERS * FURNITURE
* BEDDING * FLOORING * BATHROOM & TILES

(5 SHOP SMART 9 SHOP SAFE jo g8 8 oo fE

Diily Telegraph

vtherokpaemsrevedtonnunwerdans

BONUS GIFT CARD’

=S1000

ON INTEREST FREE" PURCHASES

1% swop sare &

DELTA DOLDRUMS: COVID STRAIN'S RAPID SPREAD P7

Daily Telegra

mm[n sc(u,uv[
JEALS THE

txrvu (roranvs
CULTURE

BONUS GIFT CARD’

51000

ON INTEREST FREE' PURCHASES

% sHop sare

26

ORIGIN I SPECIAL EDITION

s 60 INTEREST FREE
= B~ G

werefor

19 ily Telegraph
MICE COLD ==
‘s LADY KILLERS

Harvey Norman

BONUS GIFT CARD’

51000

ON INTEREST FREE” PURCHASES

ily Tele "grﬁ”
GREEN -~
AND MEAN

6 MONTHS
INTEREST FREE.

o NO DEPOSIT El NO INTEREST
ly payments

h

* ELECTRICAL

* COMPUTERS

* FURNITURE

« BEDDING

* FLOORING

* BATHROOM
& TILES

[ swop smaRT | & sHoe sare

NSW50 (d QLD6

Telegraph

MANSION MELTDOWN: AGENT'S UNWANTED ADVANCES P3
The ®

'lyTeleé"'" ph

Female swimmers ‘oinked at’, males shamed

TREATED
7| LIKE PIGS

Cleary cuts
Cane Toads to
‘shreds in away
game ambush

BLO
UR

BONUS GIFT CARD’

51000

ON INTEREST FREE" PURCHASES

BONUS GIFT CARD’

151000

ON INTEREST FREE" PURCHASES

EINO DEPOSIT EINO INTEREST

WEEKEND

q WIPE-QUT
.

...e TEST

Harvey Norman
60 MONTHS

INTEREST FREE

~BONUS & 125500

MONTHS
INTEREST FREE

6

v} vl

Pl.US

n GIFT Ur$
BON US CARD '°5°o
S50z | 100 $150 = 5200 |
5300 | 350 | %400 | %450z |

Helping you shop safely for your home essentials

® =1 &

STORES OPEN




MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

REGRETS? | HAVE ONE: THE VAX WAS A RACE P6-7 ¥

Daily Telegraph

IS Brisbane claims the 2032 Olympic Games but ...

THE WINNER
S AUS'I'RA[IA

Harvey Norman
6 MONTHS

INTEREST FREE

Pty ruccinated 2240

A 'lyTelegraph

the rules as virus cases

(ﬁgg; CRIM CAUSES
21 COVID CHAOS

Ao Dasily Telegraph

D lyTelegraph /e e v
 JUSTICEIS
EXTINCT &

~-BONUS &b 5550

STORES OPEN

. Daity Tegraph

'BATTLE SCARRED brain
opans i shout ho 3 ot a1 g
him down has forced him to contemplate quitting.
SPECIAL REPORT by CYDONEE MARDON P6-7, 30-12

you shop safely
ials. |

HARVEY
NORMAN
GIFT CARD

PANTHERS' PLAN TO PROTECT CLEARY: SPORT P58

cimuted: $3.0%

DallyTele "anh

MONTHS
INTEREST FREE
v

60 MONTHS

~* BONUS &% $55500 ==~

27



MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Pty voceimated .

DallyTeleéi:éiph T Saturdayy Q55 EmTRTess Dijily Telegraph

Swect 70 per cot 2 HSW e vccmton 4 TERRORIST
S TALKFEST =

MONTHS ——— - MONTHS
6 INTEREST FREE INTEREST FREE

60 MONTHS 6 MONTHS

INTEREST FREE INTEREST FREE®
v

E )
~* BONUS & Y5500 - > BONUS & 55500 ===

HOT SUBSCRIPTION OFFER: SCAN HERE FOR DETAILS G|
e i

ly Telegraph

4 Exdlusive: Hospital crisis fails families

~ MUMOFALL
. DISASTERS

Fight club: oual media and
ngehmd record schoolgirl vi BREAKING
BAIRD IN ICAC

= WARFARE *
e

60 MBI
6 MONTHS 6 MONTHS

INTEREST FREE INTEREST FREE"
% 7

6 MONTHS

INTEREST FREE’
v

e e T B e o woru | @O T — s UTEER TR EEIS BN Bttt
~* BONUS & 65500 == — e arm o ~* BONUS & 55500 === «* BONUS &% Y5500 ===

CARD' TO

o TheSaturday '("I‘{‘(‘) HOT SUBSCRIPTION OFFER: SCAN HERE FOR DETAILS /' |

: egrap = Wa'*nyTele“‘" oh

EXCLUSIVE

3 MONTHS

INTEREST FREE
v

6 MONTHS 6 MONTHS

INTEREST FREE INTEREST FREE'
v vi

GIFT uP

S AT T e e T o $ A
- BONUS &3 155500 - =HUNUS &L 1800

28



MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Bangladeshi Bots: Gone, but not forgotten

24 June 2021

The findings of the Report on the inquiry into aspects of petitioning security and
accessibility by the Standing Committee on Petitions were finally released. This
investigation was initiated and much anticipated by The Australian which, on 18
November 2020, published the front-page ‘exclusive ’investigation: “The fake and the
furious: Rudd’'s Bangladeshi ‘bots™. This followed patently false accusations by Peta
Credlin of ‘data harvesting ’(for which she apologised on-air to Kevin Rudd as part of

a confidential legal settlement).

The original 18 November 2020 report proclaimed that a sizeable chunk of the half-a-
million Australians who rushed to sign the petition were actually “fake”, “computer-
generated” and “bots”. The Murdoch stable got to work making it news of the day. The
Daily Telegraph proclaimed a “Rudd Awakening”, Australia’s largest news website,
news.com.au, replayed the allegations incessantly. Sky News, on free-to-air and
Australia’s largest cable network, had one reporter lay out the case for “a proper digital
audit done by cyber security specialists”. Banners abounded, declaring “MORE THAN
1000 FAKE NAMES UNCOVERED”".

But, eight months later, the “official investigation” launched by the Parliament into the
ePetition platform — under the weight of News Corporation’s inquiries — finally
released its report. Naturally, almost no Australian is aware of this because, despite
News Corporation’s sensationalist coverage, there was not a single mention of its
findings anywhere by the Murdoch media.

The report found these “bots” totaled 0.2% of petitioners; they were easily spotted and
removed by parliamentary staff before Murdoch ran the story. In fact, the report said,
the fake signatures “were removed prior to the petition being presented and were not
included in the petition’s final signature count”.

As some smaller media outlets correctly reported within hours of the headline in
November 2020, these ‘bots’ were actually paid for by a right-wing internet activist
named Nick Smith, who was inspired to do so by a segment on Sky News highlighting
the petition as vulnerable to attack.

29


https://www.aph.gov.au/Parliamentary_Business/Committees/House/Petitions/Inquiry_into_petitioning_security/Report

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

‘Sky News Regional’, after decimating local news
1 August 2021

Sky News Australia has expanded its monopoly on commercial 24-hour TV news
through a deal with Southern Cross Austereo and a time-limited continuation of its
deal with WIN.

This represents utter contempt for regional news by rolling out the reporting of
metropolitan news, from Sydney and Melbourne, into regional communities after only
one year ago gutting 112 regional newspapers and later merging 20 of the remaining
online news outlets into the websites of their 3 major provincial newspapers, the Daily
Telegraph, Courier-Mail and Herald Sun.

The Murdoch media has set out to starve remote communities of essential information
and replace its own information vacuum with the disinformation model of the
Americanised Sky News (Fox News’ sister channel). Despite News Corp’s PR blitz,
this commercial decision does not represent a meaningful investment into these
communities. Sky After Dark is dominated by individuals recording shows from major
CBDs: Chris Kenny (Sydney), formerly Alan Jones (Sydney), Peta Credlin
(Melbourne), Outsiders (Melbourne), Paul Murray (Sydney), Peter Gleeson
(Brisbane), as evidenced by their programming schedule.

Sky News has since continued its campaign of COVID-19 misinformation, borrowing
Fox News talking points to lie to regional communities, by falsely stating:

e Masks don’t work (The Guardian);

e COVID-19is not a pandemic (Sky News; Sky News);

e Vaccines may be ineffective or unsafe (The Guardian);

e Vaccines increase the risk of death from COVID-19 (Sky News);

e There could be a conspiracy to conceal possible COVID-19 cures (Sky
News).

These extremist talking points have grounded and amplified anti-vaccine
disinformation in the Australian community, which has now extended to politicians
repeating News Corporation disinformation in Parliament.

All the while, having gutted their local news services, dominated the market for online
news with big city news stories and now introducing a disinformation model through
free-to-air television, News Corporation has set out to shift the landscape of news
across the continent in favour of its own commercial and political interests.

30


https://www.theguardian.com/media/2020/may/28/news-corp-announces-end-of-nearly-100-australian-print-newspapers-in-huge-shift-to-digital
https://www.theguardian.com/media/2021/apr/29/news-corp-australia-merges-more-than-20-regional-newspapers-with-capital-city-mastheads
https://www.skynews.com.au/sky-news-regional
https://www.theguardian.com/media/2021/jan/30/alan-jones-forced-to-correct-attack-on-daniel-andrews-that-misrepresented-covid-research
https://twitter.com/MrKRudd/status/1424994171341791239?s=20
https://twitter.com/MrKRudd/status/1422089166389534720?s=20
https://parlaph-my.sharepoint.com/personal/david_badea_aph_gov_au2/Documents/UserData/Documents/%25E2%2580%25A2%2509https:/www.theguardian.com/media/2021/aug/01/sky-news-australia-banned-from-youtube-for-seven-days-over-covid-misinformation
https://twitter.com/MrKRudd/status/1421009643669651463?s=20
https://twitter.com/MrKRudd/status/1425273652371615756
https://twitter.com/MrKRudd/status/1425273652371615756
https://twitter.com/MrKRudd/status/1425326201862643712?s=20

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Sky News seven-day ban from YouTube
1 August 2021

Sky News Australia’s regular promotion of COVID-19 conspiracy theories and
misinformation resulted in a seven-day ban from YouTube for breaching the
company’s COVID-19 Misinformation policy. The ban was imposed after Sky News
posted numerous videos on YouTube that either denied the existence of COVID-19 or
encouraged the use of unproven treatments such as hydroxychloroquine and
ivermectin, often while suggesting a grand conspiracy to conceal miracle cures and
push lucrative new vaccines on a vulnerable public.

Following the ban, Sky News Australia rejected claims that they had engaged in
broadcasting Covid-19 misinformation saying, “no such videos were ever published or
removed”. Yet, the broadcaster subsequently deleted dozens of more videos of their
own volition.

Sky News then claimed that they “support broad discussion and debate on a wide
range of topics and perspectives which is vital to any democracy”. The Australian
Therapeutic Goods Administration (TGA) along with the National COVID-19 Clinical
Evidence Taskforce, the World Health Organisation (WHO) and the US Food and Drug
Administration (EDA) have strongly advocated against the use of both ivermectin and
hydroxychloroquine to treat Covid-19.

In the 12 months preceding 22 July 2021, Sky News Australia had received over 1.3
billion video views online. Given this reach, the representation of COVID-19
misinformation and conspiracy theories as ‘debate’ delegitimises and weakens public
confidence in expert health advice.

31


https://www.theguardian.com/media/2021/aug/01/sky-news-australia-banned-from-youtube-for-seven-days-over-covid-misinformation
https://www.theguardian.com/media/2021/aug/01/sky-news-australia-banned-from-youtube-for-seven-days-over-covid-misinformation
https://www.theguardian.com/media/2021/aug/01/sky-news-australia-banned-from-youtube-for-seven-days-over-covid-misinformation
https://www.theguardian.com/media/2021/aug/01/sky-news-australia-banned-from-youtube-for-seven-days-over-covid-misinformation
https://www.health.gov.au/news/health-alerts/novel-coronavirus-2019-ncov-health-alert/covid-19-treatments
https://www.health.gov.au/news/health-alerts/novel-coronavirus-2019-ncov-health-alert/covid-19-treatments
https://www.health.gov.au/news/health-alerts/novel-coronavirus-2019-ncov-health-alert/covid-19-treatments
https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/who-advises-that-ivermectin-only-be-used-to-treat-covid-19-within-clinical-trials
https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/who-advises-that-ivermectin-only-be-used-to-treat-covid-19-within-clinical-trials
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-(covid-19)-hydroxychloroquine
https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/why-you-should-not-use-ivermectin-treat-or-prevent-covid-19
https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/why-you-should-not-use-ivermectin-treat-or-prevent-covid-19
https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/why-you-should-not-use-ivermectin-treat-or-prevent-covid-19
https://www.fda.gov/drugs/drug-safety-and-availability/fda-cautions-against-use-hydroxychloroquine-or-chloroquine-covid-19-outside-hospital-setting-or
https://www.skynews.com.au/business/media/sky-news-australia-is-reaching-more-than-one-third-of-australians-every-month-across-its-network/news-story/edfdc6e4fddb5687fe6c96baa6d528b3
https://www.skynews.com.au/business/media/sky-news-australia-is-reaching-more-than-one-third-of-australians-every-month-across-its-network/news-story/edfdc6e4fddb5687fe6c96baa6d528b3
https://www.skynews.com.au/business/media/sky-news-australia-is-reaching-more-than-one-third-of-australians-every-month-across-its-network/news-story/edfdc6e4fddb5687fe6c96baa6d528b3

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Fox News host Tucker Carlson endorses far-right leadership of Hungary
6 August 2021

Fox News has endorsed Hungary’s Prime Minister Victor Orban through conservative
talk-show host Tucker Carlson’s appraisal of the far-right populist.

In early August, Tucker Carlson broadcast his nightly talk show ‘Tucker Carlson
Tonight' from Budapest where he interviewed and posed for pictures with the
Hungarian leader. On his show, Carlson was favourable in his support for Orban, a
leader who has set out to curb democratic expression. Orban has been branded by
Reporters Without Borders as a "press freedom predator” for "ruthless suppression”
of critical media.

Hungary is now rated only “partly free” by Freedom House, which this year rated the
country: a 2 out of 4 for the existence of free and independent media; a 2 out of 4 for
academic freedom and an educational system free from extensive political
indoctrination; a 2 out of 4 for an independent judiciary; and a 2 out of 4 for the realistic
opportunity for the opposition to increase its support or gain power through elections.

When the Murdoch media endorses Hungary as a model democracy, this parliament
should be deeply troubled.

32



MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Sky News deletes Covid-19 misinformation videos from internet ahead of Senate
inquiry

8 August 2021

Sky News set out to scrub their website clean before their Chief Executive, Paul
Whittaker, appeared at the Senate Inquiry on the 13t of August.

The dozens of videos containing incriminating Covid-19 misinformation have resulted
in an estimated third of Australians per month potentially consuming health-related
content that is unproven and unreliable. YouTube temporarily suspended and
removed 21 Sky News Australia’s videos on the 29th of July, that reached the
platforms 1.85 million subscribers, due to promotion of experimental Covid-19
treatments and denial of Covid-19 existence.

This action casts doubt on commentators of the Murdoch empire, who have argued in
defence of pandemic misinformation as ‘responsible’ and ‘informed’. No correction or
apology was issued to the Australian public for spreading the irresponsible and
dangerous content surrounding Australia’s public health response to Covid-19.

siy BENE comau -

sky IETE] comau -
Opinion Qutsiders 2y, -
Leftist Media Willing To Have Lives Lost As gp"“‘"} D_Oulsnders of
A Result Of Hatred For Trump VSLAIIC ENsScouragement OF
Video Hydroxychloroquine Is A National Scandal

Video

| Page not found | Page not found

Either the URL is incorrect, there's a
technical issue, or the page s no longer

available.

sk ISR comay soyfEME o =

Australia News

Were Doctors Free To Prescribe
Hydroxychlorogquine We Wouldnt Need
The Lockdowns

Australia News
Potential Covid Treatment Facing Intrinsic
Blas Due To Nonscientific Concerns

Video Video
| Page not found | Page not found
Fithor the URL is incarrect, thore's a Eithor the URL Is Incarrect, !

e S ocontact us a tall us the locatic T hie

33


https://www.skynews.com.au/business/media/sky-news-australia-is-reaching-more-than-one-third-of-australians-every-month-across-its-network/news-story/edfdc6e4fddb5687fe6c96baa6d528b3
https://www.skynews.com.au/business/media/sky-news-australia-is-reaching-more-than-one-third-of-australians-every-month-across-its-network/news-story/edfdc6e4fddb5687fe6c96baa6d528b3
https://www.theguardian.com/media/2021/aug/01/sky-news-australia-banned-from-youtube-for-seven-days-over-covid-misinformation
https://www.theguardian.com/media/2021/aug/01/sky-news-australia-banned-from-youtube-for-seven-days-over-covid-misinformation
https://www.theguardian.com/media/2021/aug/01/sky-news-australia-banned-from-youtube-for-seven-days-over-covid-misinformation
https://www.theguardian.com/media/2021/aug/10/sky-news-australia-deletes-dozens-of-videos-promoting-unproven-covid-treatments
https://www.theguardian.com/media/2021/aug/10/sky-news-australia-deletes-dozens-of-videos-promoting-unproven-covid-treatments
https://www.theguardian.com/media/2021/aug/10/sky-news-australia-deletes-dozens-of-videos-promoting-unproven-covid-treatments
https://www.theguardian.com/media/2021/aug/10/sky-news-australia-deletes-dozens-of-videos-promoting-unproven-covid-treatments

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Australian Press Council rules against Murdoch for racist cartoon

20 August 2021

The Australian Press Council ruled against The Australian, Murdoch’s largest
circulating masthead in Australia’s media monopoly, for violating general principle No.
6 in the publication of the below ‘race-baiting’ cartoon depicting US vice-presidential
candidate Kamala Harris as a ‘little brown girl’.

The masthead ridiculed Senator Harris by drawing acute attention to both her gender
and ethnicity as the basis for her promotion in public office, as opposed to professional
and political achievements and, crucially, the mandate deriving from a vote of the
American people at a general election.

The Australian then set out to argue the ruling was an example of censorship, despite
the cartoon being circulated for months between publication and ruling (and remaining
online since then) and no apology being issued. The cartoon openly encourages
ridicule and resentment towards successful people of colour, but The Australian
instead argued the APC has ‘missed the joke’ insinuating that racial discrimination
laws have been overstepped.

The unequivocally racist and sexist content distributed and defended by the Murdoch
media has been ruled as a violation of Press Council principles, however, only after a
formal complaint was made.

News Corporation has set out to argue such a ruling represents the extreme of
regulation. In fact, the organisation’s refusal to engage seriously with the complaint,
and simply to deride its critics, demonstrates the very ineffectiveness of voluntary and
under-resourced oversight mechanisms altogether.

News Corporation cannot argue their industry’s regulatory settings are in order while
ignoring and themselves deriding the legitimacy of the regulator they help to fund.

J - 1]

; (TS Time To Heaw
| 3 N4TieN DivibeD
EY R&cismMm..

— S
So 1L HaND You Over
To TH(S LITTLE BRowN
GIRL WHILE | (o
for 3 Lie-DowN _
7

>

34


https://www.theaustralian.com.au/commentary/editorials/press-council-cartoon-ruling-no-laughing-matter/news-story/c7c13ca8ffa4b1bc1cc1c2fcb8c86438
https://www.theaustralian.com.au/commentary/editorials/press-council-cartoon-ruling-no-laughing-matter/news-story/c7c13ca8ffa4b1bc1cc1c2fcb8c86438
https://www.theaustralian.com.au/commentary/editorials/press-council-cartoon-ruling-no-laughing-matter/news-story/c7c13ca8ffa4b1bc1cc1c2fcb8c86438
https://www.theaustralian.com.au/commentary/editorials/press-council-cartoon-ruling-no-laughing-matter/news-story/c7c13ca8ffa4b1bc1cc1c2fcb8c86438
https://twitter.com/MrKRudd/status/1294780933837434880
https://twitter.com/MrKRudd/status/1294780933837434880
https://twitter.com/MrKRudd/status/1294780933837434880
https://www.smh.com.au/business/companies/press-council-on-its-knees-as-media-groups-review-funding-20200529-p54xv7.html

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Former employees blast sexual misconduct non-disclosure agreements
23 August 2021

Former Fox News employees have spoken out against the American broadcaster in a
two-part episode of ‘Four Corners’, exposing Fox News ’role as a propaganda outlet
for former US president Donald Trump. The episode, broadcast by the ABC, used
testimonies from former Fox employees to highlight Rupert and Lachlan Murdoch’s
facilitation of Donald Trump’'s rise to US presidency, the use of non-disclosure
agreements by Fox News to silence sexual abuse victims and the propagation of
Trump’s ‘stolen election ’lies.

Even before the episode aired, News Corporation deployed public attacks on the
programme they had not seen. These public actions followed a campaign to intimidate
the ABC with legal threats. Subsequently, it launched an organisation-wide attack on
the ABC over ‘bias’ in hopes of delegitimising the news organisation as a whole, this
included publishing 45 articles over 2 days.

These ‘stolen election’ lies have been repeated and broadcast in Australia by
prominent Sky News personalities with no regulatory consequences, many of which
remain accessible to this day:

e Chris Smith Tonight: It is clear ‘something fishy’ took place in US presidential
election — 25 Nov 2020

e Alan Jones: US election was a ‘manual on the art of voter fraud’ — 2 Dec 2020

e Paul Murray Live: The contested US election is ‘still contested’ — 9 Dec 2020

e Alan Jones: Argument about US voter fraud is ‘not a conspiracy’: Alan Jones
— 1Feb 2021

Despite this clear track record, even in Australia, of co-opting disproven conspiracies,
the News Corporation attack included, for example:

e The Australian - ‘The ABC’s big lie and the madness of Four Corners’

e The Australian, Chris Kenny - Four Corners: Fox News ‘expose’ shows same
old script from the ABC

e Herald Sun, Andrew Bolt - ABC a propaganda vehicle on public dime

e The Australian, Mark Day - The Big Lie another big fail for Aunty’s sloppy
journalism

e The Australian, Gerard Henderson - ABC’s Four Corners: Cutting Corners in
pursuit of the big dud story

e Herald Sun, James Morrow - Comments closed: ABC shuts Four Corners
Facebook discussion

35


https://www.abc.net.au/4corners/fox-and-the-big-lie:-how-the-network-promoted/13510238
https://www.abc.net.au/4corners/fox-and-the-big-lie:-how-the-network-promoted/13510238
https://www.abc.net.au/4corners/fox-and-the-big-lie:-how-the-network-promoted/13510238
https://about.abc.net.au/statements/abc-statement-fox-and-the-big-lie/
https://www.smh.com.au/business/companies/murdoch-s-fox-news-issues-abc-with-legal-threat-over-four-corners-trump-episode-20210825-p58lsc.html
https://www.smh.com.au/business/companies/murdoch-s-fox-news-issues-abc-with-legal-threat-over-four-corners-trump-episode-20210825-p58lsc.html
https://twitter.com/MrKRudd/status/1429986853042544641?s=20
https://www.theguardian.com/media/2021/aug/25/murdoch-empire-strikes-back-at-abcs-documentary-on-fox-news-championing-of-trump?CMP=gu_com
https://twitter.com/mrkrudd/status/1432447616516689920
https://www.skynews.com.au/australia-news/it-is-clear-something-fishy-took-place-in-us-presidential-election/video/cf76eb4f59011493df6777579271af92
https://www.skynews.com.au/australia-news/us-election-was-a-manual-on-the-art-of-voter-fraud/video/a5b1f28c3c306bd5d9a59e68f4ccdd8a
https://www.skynews.com.au/australia-news/the-contested-us-election-is-still-contested/video/0e7cb32b41b1d500fcbc4e5d9946b4ec
https://www.skynews.com.au/australia-news/argument-about-us-voter-fraud-is-not-a-conspiracy-alan-jones/video/eded91781842f3d1d29f77e7e83069eb
https://www.theaustralian.com.au/business/media/the-abcs-big-lie-and-the-madness-of-four-corners/news-story/fc5850eef518445b1dd46b742e62959c
https://www.theaustralian.com.au/commentary/fox-news-expose-shows-same-old-script-from-the-abc/news-story/47600ded22bcc10fe9b4baa93a35541b
https://www.heraldsun.com.au/news/opinion/andrew-bolt/andrew-bolt-abc-a-propaganda-vehicle-on-public-dime/news-story/5b6cf2724dcb6669963f8edf5fa70c8a
https://www.theaustralian.com.au/commentary/the-big-lie-another-big-fail-for-auntys-sloppy-journalism/news-story/99a84114f8c167cf8de8f966f9ea9549
https://www.theaustralian.com.au/commentary/cutting-corners-inpursuit-of-the-big-dud-story/news-story/6fc6c559753df287001d9378d81ce3f4
https://www.heraldsun.com.au/news/national/comments-closed-abc-shuts-four-corners-facebook-discussion/news-story/d9b2c1345030c07e708403e10628b9af

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

e Herald Sun - ABC ‘conveniently omits’ factsin Four Corners program

e Herald Sun, James Morrow - ABC needs better watchdog after Trump Four
Corners report: Senators

News Corporation’s relentless attacks on the ABC, for having criticised Fox’s role in
Trump'’s presidency, demonstrates the powerful influence of Murdoch’s news empire.
News Corporation’s ruthless condemnation of the ABC in the days following the Four
Corners broadcast failed to make any mention of the non-disclosure agreements Fox
used to silence sexual abuse victims. Instead, they sought to attack and delegitimise
the public broadcaster, shifting the narrative away from Fox News’ dangerous ‘stolen
election’ lies and use of NDAs, preferring to accuse the ABC of its own form of
propaganda for entertaining the possibility of misconduct.

Critics have every reason to believe that sexual misconduct and the use of non-
disclosure agreements is as big a problem in Australia, since the concentration of
market power makes journalists more likely to tolerate bad employers since they have
fewer alternatives.

36


https://www.heraldsun.com.au/news/national/abc-conveniently-omits-facts-in-four-corners-program/video/5563f0d640ba7d0523b914d7dd43212e
https://www.heraldsun.com.au/news/nsw/abc-needs-better-watchdog-after-trump-four-corners-report-senators/news-story/c5818076504bb980121ee11b3add2dda

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Lachlan Murdoch rejects Senate’s invitation to face Senate inquiry
3 September 2021

Lachlan Murdoch, Co-Chairman of News Corporation, declined the Senate’s invitation
to answer questions about Sky News’ pandemic denial and anti-vaccine conspiracy
content, instead sending executives.

This serves as a subtle but emblematic case of the Murdoch empire’s contempt for
public scrutiny over news proprietors and their influence on our democracy. Lachlan
Murdoch in turn opted to leave the country, boarding a flight to the United States, citing
his commitment to reopening the office for Fox News 'employees.

37


https://www.theguardian.com/media/2021/sep/03/executive-decision-lachlan-murdoch-turns-back-on-media-inquiry-to-reopen-fox-news

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

News Corporation amplifies IPA’s fabricated ABC figures
9 September 2021

As part of a wider campaign against the legitimacy of public broadcasters, the think
tank closely associated with News Corporation, the Institute of Public Affairs, produced
a subsequently disproven report that argued the ABC was as obsessed with News
Corporation as News Corporation outlets are obsessed with the ABC.

The Australian subsequently published a story titled “ABC discusses News Corp and
Murdoch 1700 times in just 30 days”.

In fact, the IPA’s dodgy report exaggerated the figure by a factor of 10.

Errors involved:

1. Counting multiple mentions of ‘Murdoch’ and ‘News Corp’ within a piece as
discrete reports;

2. Including mentions by radio guests and listeners as media reports;

3. Including mentions of reports contained in ‘Murdoch papers’ or ‘News Corp’
papers, making no further reflection on the organisation itself, as reports about
News Corporation;

4. Multiplying singular mentions on syndicated programmes across the nation,
including one mention of ‘the Murdoch paper today’ as 50 separate mentions;

5. Including the terms themselves out of context, including:

a. Mentions of various people with the surname “Murdoch”, including chef
Lauren Murdoch (17 separate mentions), Lindsay Murdoch, Peter
Murdoch, Brent Murdoch, Roger Murdoch, Jordan Murdoch.

b. Mentions of the News Corp shareprice in stockmarket reports; for
example, “The best performers today include News Corp...” (13
separate mentions);

c. Mentions of Murdoch University and the Murdoch Children’s Research
Institute;

d. Mentions of News Corp journalists whose work was being quoted,

e. Mentions of News Corp papers during wraps of the morning media.

No apology has yet been issued.

The Institute of Public Affairs was founded by a group of Australian businessmen,
including Sir Keith Murdoch. According to the IPA, Rupert Murdoch was a member of
the Council of the IPA from 1986 to 2000.

38


http://about.abc.net.au/correcting-the-record/correcting-sophie-elsworth-the-australian-and-the-ipa/

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Fox News host Tucker Carlson admits he lies on his show
15 September 2021

In September 2021, Murdoch’s top-rated US host Tucker Carlson unrepentantly
admitted to lying to his audience. He said:

‘I mean, | lie if I'm really cornered or something... I lie. | really try not to. | try
never to lie on TV. | just don't — | don't like lying. | certainly do it, you know, out
of weakness or whatever.”

This free and unapologetic_admission by Murdoch’s most favoured presenter, that lies
are deployed in service of producing news content, is demonstrative of the Murdoch
media’s approach to the truth.

In any respectable news organisation, a leader whose employee admits to lying on-
air would conduct an investigation to determine what falsehoods were spread and
correct the record.

Yet this admission has been met with no action by Carlson’s superiors, including
Lachlan Murdoch.

39


https://www.huffpost.com/entry/tucker-carlson-admits-lying-on-show_n_613fb9bee4b09519c5085ebd?ncid=engmodushpmg00000006

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Murdoch’s ‘Save Australia’ disinformation campaign
6 October 2021

Fox News, by co-opting campaigns which have originated from News Corporation
outlets in Australia, have fabricated and promoted the conspiracy theory that
Australians are being held hostage by tyrannical governments, primarily anchoring this
thesis through Tucker Carlson Tonight, the network’s largest programme.

This campaign of COVID-19 misinformation, leading polarised groups of Americans to
believe that our civil liberties are under attack by the states’ COVID-19 response,
ignores the reality that the premiers—which News Corporation has repeatedly
attacked—have prevented mass casualties, preserved freedoms of movement and
political speech and crucially prevented the collapse of our health system.

The ‘Save Australia’ disinformation campaign has been spread across Murdoch’s
global media outlets, following Tucker Carlson’s statements on 6 October 2021, that
Australians’ civil liberties were under ‘horrifying ’attack. Misinformation has shaped the
opinions of Carlson’s three million viewers, leading groups of right-wing Americans to
partake in ‘Save Australia’ protests.

Demonstrative of Murdoch’s impact on democracy, Americans have been pictured
marching in the streets in support of captive Australians. Politicians and influential US
media personalities not employed by Fox News have also taken up the campaign,
apparently believing Australians to be imprisoned in their homes and segregated by
authoritarian leaders. News Corporation personalities in Australia have supported the
campaign, declaring Carlson is ‘absolutely right. For the avoidance of doubt, the
conservative Liberal Party has been in power for eight years.

40


https://www.theguardian.com/media/2021/oct/06/fox-news-host-tucker-carlson-rails-against-australias-horrifying-covid-restrictions?CMP=Share_iOSApp_Other
https://www.theguardian.com/media/2021/oct/06/fox-news-host-tucker-carlson-rails-against-australias-horrifying-covid-restrictions?CMP=Share_iOSApp_Other
https://twitter.com/BGOnTheScene/status/1445090722055610383
https://www.abc.net.au/news/2021-10-23/joe-rogan-ted-cruz-and-fox-new-criticise-australian-covid-policy/100553548
https://www.theguardian.com/media/2021/oct/06/fox-news-host-tucker-carlson-rails-against-australias-horrifying-covid-restrictions?CMP=Share_iOSApp_Other
https://www.theguardian.com/media/2021/oct/06/fox-news-host-tucker-carlson-rails-against-australias-horrifying-covid-restrictions?CMP=Share_iOSApp_Other
https://www.theguardian.com/media/2021/oct/06/fox-news-host-tucker-carlson-rails-against-australias-horrifying-covid-restrictions?CMP=Share_iOSApp_Other

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Murdoch attacks the Press Council — again
29 October 2021

On October 29, the Press Council handed down an adjudication against Murdoch’s
The Australian after almost two years of investigation and deliberation. The complaint
was brought by the Office of Kevin Rudd in relation to its demonstrably false claim that
the Rudd Government decided in February 2008 to “unilaterally kill the Quad” dialogue
between Australia, India, Japan and the United States.

The Press Council found that the newspaper failed to present the facts in a way that
was “accurate and not misleading” and that the statement was either not presented
“‘with reasonable fairness and balance” or was “based on significantly inaccurate
factual material or omission of key facts”.

The Press Council considered prior statements by officials including Howard
Government defence minister Brendan Nelson, former Indian president Manmohan
Singh, former US under-secretary of state Nicholas Burns and Japanese diplomat
Yoshitaka Kitamura prior to February 2008, as well as statements by Rudd
Government foreign minister Stephen Smith and Mr Rudd himself.

The Press Council concluded that the Rudd Government’s position was not unilateral
as it was “consistent with the previous Howard government’s position” and was
“shared at least by Japan and the United States”.

In response, the Australian feverishly editorialised against the Press Council, restating
its false claim and citing evidence that had been clearly contradicted by evidence led
during the Press Council’s closed-door hearing earlier in the year.

For example, the Australian’s editorial cited a diplomatic cable from November 2008
in which the then-US Ambassador, Robert McCallum, claimed the Rudd government
engaged in no “advance consultation” with Washington on the issue prior to February
2008. The Australian knew this claim was false, since it was aware the Press Council
had also considered also a cable dated 12 December 2007 recounting direct
consultation between Mr Burns and Mr Smith in which Mr McCallum was not present.

News Corporation insists it doesn’t need to report accurately, conflating provable fact
with editorial opinion and political gossip. The Press Council merely applied the
standards that the Murdoch media itself has signed up to, and it was unjustly impugned
for doing so.

That the Press Council is powerless to respond proves it is effectively toothless.

41


https://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1809/
https://www.theaustralian.com.au/commentary/editorials/more-wrong-decisions-on-quad/news-story/007f9706e486493372a82b99e435ffeb

